TeMaN..

Sunday, January 2, 2011

KADANGKALA KITA PERLU DIAM SEMBUNYIKAN BICARA PENDAM KATA :'(






                                              اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ



Nazrul Aziz

teman bicara sama aku.. ubah sikap... berubah usah lantang.. demi menjaga persahabatan dengan orang lain.. biar di hati sakit.. asalkan menjaga susila berteman.. [PERLU DIAM SEMBUNYIKAN BICARA PENDAM KATA.. biar mata dan gerak tubuh yang bicAra]


ini status ku d facebook pada 1/1/2011 jam 12 mlm..
ini juga y akan ku kupaskn pd hari ini..


sblm tu sy minta seseorg tuk baca n fahami..
kita tgk apa kata beliau 

PUAN S : aku baca 5 kali pon x fhm lg naz...
So trpaksa la di terangkan trlebih dahulu kpd dia

  • Nazrul Aziz lps ni.. mulut kne jg.. jgn byk ckp... diam jek.. walaupon de y kita x ske.. xleh nk lahar mcm biasa..
     · 


  • S S ooo.. okey phm. mm bgus jgk.. sekali sekala jadi budak baik. hehe
    · 


  • Nazrul Aziz walaupon trpaksa hipokrit? x jd diri kamu?
     · 


  • S S ade sedikit ruang dibenarkn utk bsuara tp.. dlm keadaan itu.. ade had n tatasusila yg kita perlu ambil kira agar tade pihak yg tguris hati.. mungkin sblum ni kita ikot sedap ati kite jer.. ;)


jadi mari sama-sama kita perhalusi makna kata disebalik status itu...
kita lihat terlebih dahulu apa sebenarnya maksud kata di dalam kurungan itu

[PERLU DIAM SEMBUNYIKAN BICARA PENDAM KATA.. biar mata dan gerak tubuh yang bicAra]

kita pecahkan dahulu mengikut kata
PERLU DIAM
SEMBUNYIKAN BICARA
PENDAM KATA
BIAR MATA DAN GERAK TUBUH YANG BICARA

::perlu diam bukan bermakna bisu, tidak bersuara, tiada bermadah
::sembunyikan bicara bukan bererti bercakap perlahan atau suara tidak di dengar
::pendam kata bukan bermaksud ada bicara tapi tidak terluah

bila mana tika bersahabat.. bicara sama teman.. ada kata yang perlu kita simpan..ada bicara yang tidak perlu kita lafazkan... ada madah yang perlu kita ungkap secara dalaman sahaja..
kadangkala memang pahit untuk kita telan, tapi demi menjaga perhubungan, kita perlu diam seketika, usah bicara dan sekadar melafaz secara monolog dalaman sahaja...
ada teman bicara sama saya, kadangkala perlu menjadi hipokrit, usah terlalu lantang bersuara, memuji bila perlu, "maki" simpan dahulu.

ada juga yang bicara, diam tidak semestinya kita kalah kerna kadangkala diam itu yang menyebabkan kita menang. ramai yang akan menyukai kita dek kerna kita diam..


pernah juga terjadi kita dilontar pelbagai kata, diaju pelbagai persoalan oleh yang lain, tapi diam menjadi jalan penyelesaian yang terbaik agar keadaan itu tidak menjadi berlarutan hingga akhirnya perhubungan menjadi terputus.




ADAT BICARA SESAMA TEMAN:
1.Ketahanan bergurau senda, adat bergurau terlebih usik. Pastikan kita & sahabat saling boleh menerima gurauan oleh itu berfikir dahulu sebelum ianya berlaku.

2.Ketahanan bergurau senda, adat bergurau terlebih usik. Pastikan kita & sahabat saling boleh menerima gurauan oleh itu berfikir dahulu sebelum ianya berlaku.

3.Bijak menyesuaikan tutur kata dengan emosi sahabat. Jangan cakap mengikut sedap mulut tanpa memikir kesannya kepada sahabat.

4.Sewaktu sahabat sedang marah, elok mendiamkan diri. Jikalau dia mengomel, dengar & angguk. Itu lebih baik daripada membuat komen. Ia boleh memburukkan keadaan.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْراً أًوْ لِيَصْمُتْ، وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَاْليَوْمِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ جَارَهُ، وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ
[رواه البخاري ومسلم]
Terjemah hadits / ترجمة الحديث :
Dari Abu Hurairah radhiallahuanhu, sesungguhnya Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam bersabda: Siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir hendaklah dia berkata baik atau diam, siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir hendaklah dia menghormati tetangganya dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir maka hendaklah dia memuliakan tamunya (Riwayat Bukhori dan Muslim)

renungan hadis
1.Islam sangat menjaga agar seorang muslim berbicara apa yang bermanfaat dan mencegah perkataan yang diharamkan dalam setiap kondisi.
    2.Tidak memperbanyak pembicaraan yang diperbolehkan, karena hal tersebut dapat menyeret kepada perbuatan yang diharamkan atau yang makruh.



bersambung

1 comment:

mr.syazwan said...

F
U
U
U
Y
O
O
O

penuh bermadah bhsnya!

=_=